Bloed geven doet leven?

Het is ondertussen alweer bijna een week geleden dat ik bloed ging gaan geven. Eerlijk? Met een klein hartje -een prik in mijn arm vind ik sowieso al niet fijn- maar met corona in de lucht, was het daar een broeihaard aan bacteriën, in mijn hoofd althans. 

Bloed geven in tijden van corona 
Ik moet nu eigenlijk wel toegeven dat ik het in coronatijden aangenamer vind om bloed te gaan geven dan anders. Het was de bedoeling dat je je op voorhand inschreef zodat je, in tegenstelling tot anders, niet te lang in de rij moest wachten. Bij het binnengaan moest je dan je naam opgeven, stond je niet op de lijst dan kon je geen bloed geven. En dan, zoals tegenwoordig overal, je handen ontsmetten. Volgens mij niet echt nuttig want daarna haal je je paspoort tevoorschijn en kunnen de bacteriën van je portefeuille weer lustig verder kweken op je handen (of zie ik het verkeerd?). Zoals gebruikelijk ga je dan naar de plaats waar je je persoonlijke lijst invult, maar deze keer geen balpen, die moest je blijkbaar zelf meebrengen. Oeps, dat had ik weer eens over het hoofd gezien. Uiteindelijk had ik dan toch een balpen gevonden, of die coronavrij was weet ik niet. Na deze kleine hindernis kon ik door naar de dokter en uiteindelijk ook naar het bedje waar het allemaal ging gebeuren. Terwijl ik wat gekke bekken trek naar mijn vriendje, wat heb je immers anders te doen als ze je bloed aftappen, hoor ik de verpleegster praten tegen de dokter.

Ontevreden verpleegster
Blijkbaar was er die dag een verpleegster langsgekomen om bloed te geven, om dezelfde reden waarvoor we allemaal gaan, een minieme poging om het goede te doen, en omdat iemand heeft gezegd dat we er misschien levens mee kunnen redden. Echter, deze verpleegster, met ongetwijfeld de beste intenties, zou het Rode Kruis aanklagen. Ze werd immers geweigerd om bloed te geven, niettegenstaande dat ze thuis de zelftest had gedaan en deze haar verkondigde dat ze bloed mocht geven. Wat de zelftest echter niet vroeg was of je in aanraking was geweest met Covid19-patiënten... Laat dat nu net het gevoelige punt zijn van heel deze kwestie.
Belangrijk: blijf bloed geven, ook tijdens de coronacrisis ...
Rode kruis Vlaanderen

Frustraties

Je mag drie keer raden op welke afdeling deze verpleegster werkte. Klopt! Op de Covid19 afdeling. Daar op die plaats vloeide de hoop van deze verpleegster om levens te redden weg, terwijl eigenlijk haar bloed had moeten vloeien (door het infuus natuurlijk hé). Wat ik met dit verhaal wil vertellen is dat we tegenwoordig -correct me if I'm wrong- allemaal wat prikkelbaarder rondlopen. Ik geef eerlijk toe, hoewel ik niet echt dol ben op dokters, naalden of infusen, keek ik eigenlijk wel uit naar het bloed geven. Het is eens iets anders dan constant studeren, puzzelen en gezelschapsspelletjes spelen. Als ze mij daar dan hadden gezegd dat ik om één of andere reden geen bloed mocht geven, zou ik eerlijk gezegd ook wel teleurgesteld zijn. Ik denk dan ook dat het belangrijk om zulke gebeurtenissen in tijden van corona te nuanceren. We lopen allemaal wat prikkelbaarder rond dan anders en het is lastig voor iedereen, maar als we nog even doorbijten is het binnenkort hopelijk allemaal afgelopen.

Reacties

  1. Dag Marit

    Leuke post die je hier maakt, ikzelf ben ook bloeddonor en doe dit heel graag om inderdaad levens te redden. Toen je vertelde over de bacteriën op je portefeuille, dit klopt niet. Als je je handen hebt ontsmet gaan alle bacteriën die in contact komen met je hand "weg" van je handen, ze worden kapot gemaakt door de ontsmetting. Geen kritiek, gewoon even verduidelijken. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel, zo niet is hier een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=BJ3QBHUDL8w). Hierin leggen ze heel simpel uit wat zeep doet.

    Groeten Loena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Mary Mallon/ Typhoid Mary/ Mary Brown/ Typhoid Mary

Moederdag

Akelig actuele serie